portofoliu

Portofoliu: De ce, cum și când avem nevoie de unul? (II)

Săptămâna trecută am început discuția pe tema de ce, cum și când ai nevoie de un portofoliu, inspirată din eseurile “Estetica în fotografie” de Alain Briot, un fotograf de origine franceză, stabilit în Satele Unite.

Articolul precedent vorbea despre:

  • ce este un portofoliu,
  • ce importanță au scopurile, intențiile și audiența în realizarea lui, 
  • dacă în el își au locul doar cele mai bune fotografii
  • și ce altceva ar mai trebui să conțină.
Astăzi continuăm ghidul cu urmatoarele:
portofoliu

#5 Când este un portofoliu complet?

Un portofoliu este complet atunci când consideri că îl poti prezenta audienței:

“Deseori sunt întrebat dacă putem adăuga o fotografie mai târziu. Asta ar fi echivalent cu a solicita editorului să introducă unul sau două capitole în romanul tău, la ceva timp după ce acesta a fost publicat.”

Dacă simți nevoia să adaugi încă o fotografie în portofoliu, este semnul că ești pregătit să creezi unul nou!

portofoliu

#6 Montez sau nu fotografiile pe paspartu?

Depinde de preferințele fiecăruia și de hârtia pe care au fost printate fotografiile:

“Dacă fotografiile sunt imprimate pe hârtie lucioasă sau semimată, este bine să fie montate, deoarece se vor curba, în funcție de umezeala din atmosferă. Dacă folosești hârtie mată, nu este necesară montarea pe paspartu, poate doar inserarea unor file de protecție între fotografii. Eu semnez fiecare fotografie, le numerotez și le ștanțez dacă fac parte dintr-o ediție limitată.” – spune Alain.

#7  Trebuie să aibă aceleași dimensiuni?

Nu neapărat. Ține minte ce am menționat articolul anterior, despre dimensiuni. Unele imagini arată mai bine pe un format mic ca altele și viceversa. Depinde de preferințele fiecăruia, dar și de paspartu. Dacă nu folosești paspartu, fotografiile pot avea aceleași dimensiuni sau nu, este irelevant. Dacă folosești paspartu, ca să nu te complici, poți achiziționa paspartu-uri de aceeași dimensiune, dar tăiate diferit. Adică, dacă ai fotografii dimensionate între A5 și A4, poți cumpăra paspartuuri A3, tăiate pentru fiecare dimensiune de fotografie (sau să le tai chiar tu). În acest fel, deși fotografiile sunt de mărimi diferite, lucrările în sine vor avea aceeași dimensiune.

#8 Care este numărul ideal de fotografii pentru un portofoliu?

Este recomandat ca numărul fotografiilor să nu fie mai mic de 10 sau mai mare de 25-30. Nu este recomandat să fie mai mic de 10, deoarece publicul nu-și va putea forma o opinie despre ce fel de fotograf ești și nivelul la care te afli. De asemenea, mai mult de 25-30 de fotografii plictisește audiența și nici nu-i oferă suficient timp pentru a acorda o atenție sporita fiecărei fotografii în parte.

#9 Care este relația dintre alcătuirea unui portofoliu și a unei expoziții?

Probabil că răspunsul la întrebarea asta nu o să te satisfacă, dar cea mai vizibilă diferență dintre un portofoliu gata pentru public și o expoziție, este faptul că, în timp ce audiența trebuie să-ți “răfsoiască” portofoliul pentru a-ți vedea operele, într-o expoziție, ele sunt deja pe perete. Totodată, numărul recomandat de lucrări pentru o expoziție este tot undeva între 10 și 30 (atunci când vorbim de expoziții individuale). Pentru expozițiile de grup, în funcție de câți alți creatori mai sunt, poate fi și doar o lucrare de om. Cu toate acestea, dacă un proiect este extrem de amplu sau în cazul unei expoziții de grup, este în regulă să fie și mai mult de 30 de lucrări, dar numărul minim pentru o expoziție individuală ar trebui respectat.

#10 Cum fac selecția?

Selecția este cu atât mai bună, cu cât este făcută în mai multe etape. Dacă ai o arhivă vastă, redu mai întâi numărul la 100, apoi ia o pauză. O zi, două, cât ai nevoie, pentru că așa le vei selecta mai obiectiv. După zilele de pauză, redu numărul la 50 și apoi consultă-te (dacă vrei) și cu oameni dragi și de încredere ori oameni din domeniu. Roagă-i să-ți spună ce fotografii ar păstra ei sau pe care le-ar scoate. După asta, mai ia o pauză și apoi, luând în considerare feedback-ul, dacă l-ai considerat util, din cele 50 de fotografii redu numărul în așa fel încât să se încadreze între 10 și 30. 

Chiar dacă nu vei considera mereu util feedback-ul altora, n-ar strica să te gândești de ce au făcut ei selecția în modul respectiv. Fie că au sau nu au experiență în materie de creație, este posibil ca anumite păreri din exerior să fie mai receptive la atuurile imaginilor tale, deoarece ne fiind operele lor, vor fi mai obiectivi ca tine.

#11 Diversitatea

Dacă alegi să faci o expoziție sau un portofoliu de portrete, nu le alege doar pe cele în “poziția pozei de buletin”. Diversitatea este cheia unui proiect puternic. Prin urmare: punctele de stație diferite, tipuri multiple de editare sau setări, persoanele diferite, momente, emoții, expresii cât mai surprinzătoare te ajută să obții un rezultat spectaculos!

“Crearea unui portofoliu este un lucru esențial pentru un fotograf dedicat și devine o chestiune destul de simplă după ce ai îndepărtat tot felul de piedici artificiale. Îți permite să vezi ce ai realizat până în acel moment și cum ai evoluat. Te ajută să stabilești încotro te îndrepți. Într-un anume fel, este o piatră de hotar, o mărturie. O dată realizat, un portofoliu facilitează stabilirea unei căi de urmat și a fotografiilor pe care le vei face în viitor.” – spune Alain Briot.

Un articol de Alexandra Crisbășan

O găsești și pe Instagram.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *