portofoliu

Portofoliu: De ce, cum și când avem nevoie de unul? (I)

Alain Briot  este un fotograf născut în Paris care locuiește în Statele Unite din 1986. Subiectul cel mai des abordat în fotografiile sale este natura. Briot a avut o sumedenie de expoziții și a scris mai multe eseuri și e-book-uri despre fotografie.

În colecția “Estetica în fotografie” există o parte dedicată doar realizării unui portofoliu, (de unde m-am și inspirat pentru a închega acest articol) de care fotografii adesea fug,  mai ceva ca de critica negativă.

 

portofliu

Cu toate acestea, construirea unui portofoliu este esențială pentru orice pasionat de fotografie, indiferent de stadiul în care acesta se află (amator sau profesionist). Crearea unui portofoliu te învață cum să-ți selectezi operele și îți antrenează spiritul critic. Foarte puține dintre fotografiile pe care le realizăm sunt într-adevăr memorabile și întotdeauna există loc de a învăța.

Unii poate consideră că selecția unor fotografii pentru portofoliu ar trebui facută de cineva cu foarte multă experiență în domeniul artistic, lucru care este greșit, așa cum susține și domnul Briot.

Așadar, să descoperim împreună pașii necesari de parcurs pentru a avea un portofoliu cât mai bun.

portofoliu

#1 Ce este un portofoliu?

În sensul cel mai propriu al cuvântului, este un doar un dosar în care se păstrează anumite lucruri: fotografii, picturi, desene și altele, în funcție de domeniul artistic în care activează fiecare. Scopul lui este acela de a păstra și transforma imaginile cheie în așa fel încât acestea să servească motivului pentru care au fost aduse la un loc, care poate fi:

  • Un proiect de expoziție, tipar sau orice alt fel de proiect;
  • Admitere la facultate sau diverse cursuri;
  • Obținerea unei colaborări;
  • Sau pur și simplu poate vrei să ai o sinteză ușor de prezentat asupra a ceea ce creezi.

Acestea nu sunt singurele motive, sunt poate unele dintre cele mai frecvente.

Nu există o dimensiune anume, universal acceptată pentru un portofoliu sau un format. Poate fi o cutie, o mapă, un dosar, un site, o pagină, un stick de memorie – orice – cu condiția de a fi un rezumat al muncii creatorului.

portofoliu

Datorită tehnologiei, poți crea și un portofoliu digital:

“El poate fi prezentat în format PDF, JPEG sau alte formate acceptate și ușor de accesat și parcurs. În acest fel, fotograful poate trimite imagini pentru publicare sau pentru galerii într-un mod foarte simplu.

Chiar dacă un set de fotografii în format digital nu vor valora cât variantele de print, tot mai mulți dintre noi ne bazăm pe fel de fel de portofolii digitale fiindcă ne ușurează munca, reduce costurile și sunt mult mai ușor de trimis.

Este o diferență enormă între o imagine văzută pe ecranul telefonului sau calculatorului și o imagine printată. O imagine nu este finalizată până când nu ajunge să existe fizic, deoarece în format digital nu va trezi emoțiile la aceeași intensitate, precum un print.

În afară de asta, anumite imagini trezesc cu totul alte trăiri când sunt printate datorită dimensiunilor și materialului pe care au fost printate, a modului în care culorile și texturile au fost redate etc. Unele fotografii arată mult mai bine printate foarte mari (de la 100×100 cm în sus), în timp ce pentru altele un punct de forță este tocmai formatul mic, cum sunt polaroidele, de exemplu.

portofoliu

Unde poți printa? La F64, desigur.
Simplu de utilizat, serviciul Printing F64 (disponibil atât online, cât și în magazin) vine în sprijinul tău pentru a da viață oricând fotografiilor, prin intermediul ultimelor tehnologii de printare. Ai posibilitatea să printezi fotografii de la 10×15 cm până la 100×150 cm, pe hârtie fotografică sau pe canvas. Fotografiile pot fi ulterior cașerate pe mousse și/sau înrămate special (dacă sunt de dimensiuni mari), iar livrarea este asigurată la nivel național.

#2 Scopurile, intențiile și audiența

La fel ca orice proiect (poți considera portofoliul un mini proiect, dacă nu ai deja ceva către care să îl aloci), trebuie să știi de ce îl faci și pentru ce îl faci. În acest mod îți va fi mult mai usor să faci selecția, iar publicul va înțelege foarte clar ce vrei să exprimi.

portofoliu

Să le luăm pe rând:

  • Scopul se referă la motivul pentru care respectivul portofoliu este făcut. Este pentru o galerie? Este pentru un concurs, un proiect colectiv, o expoziție individuală sau pur și simplu pentru sine?
  • Intențiile se referă la tema portofoliului: poate fi un protofoliu alb-negru, de portrete, pe film, realizat doar cu un anumit aparat sau într-o anumită perioadă de timp, la un anumit eveniment și așa mai departe.
  • Audiența se referă la tipologia de oameni care vor aprecia acel portofoliu. Adică, nu poți să ai pretenția ca o divă să aprecieze fotoreportajul de război, așa cum nici un soldat probabil că nu va aprecia în mod deosebit o serie de fotografii fashion sau beauty.

Nu uita însă că nimic nu este literă de lege, dar avem nevoie de termeni comparativi pentru a înțelege la ce se referă un portofoliu făcut pentru o anumită audiență. De asemenea, audiența nu are un număr limită de oameni. Pot fi de la zeci, la milioane. Aici depinde de renumele fiecărui creator sau deschiderea de care poate beneficia acesta în anumite circumstanțe.

portofoliu

Util este să-ți pui următoarele întrebări:

  1. Ce fel imagini doresc să fac publice?
  2. Din această categorie, doresc să exclud anumite imagini? De ce?
  3. Către ce audiență se adresează lucrările mele?
  4. Sunt unele care nu se încadrează în tipologia audienței?
  5. Ce fel de reacție aștept (dacă aștept) din partea audienței? Bucurie, șoc,
    tristețe, etc.

#3 Portofoliul trebuie musai să conțină cele mai bune fotografii?

Adesea apare acest gând – Alain Briot consideră că întrebarea este pusă greșit din două motive: primul ar fi faptul că este foarte greu să fii obiectiv față de lucrările tale. Al doilea ar fi că este la fel de greu să-ți dai seama dacă ai suficiente lucrări foarte bune.

“Cele mai bune lucrări” este doar o temă, care oricum, nu poate fi completată, având în vedere că tu vei continua să fotografiezi după realizarea portofoliului respectiv. Prin urmare, dacă îți alegi orice altă temă, cum ar fi peisajele, este mult mai important ca împreună imaginile să aibă continuitate și să servească intenței, scopului și audienței în locul răspunsului la întrebarea “sunt acestea cele mai bune fotografii?”

#4 Ce pot include într-un portofoliu?

  1. Un statement, o declarație de intenții, un concept explicativ al lucrărilor aflate în portofoliu.
  2. O listă/cuprins al fotografiilor (util și pentru tine! Există posibilitatea ca dacă ai mers cu acel portofoliu prin foarte multe locuri să pierzi lucrări din el sau în cel mai favorabil caz, să le vinzi ori dăruiești).
  3. O imagine de copertă, ca un rezumat vizual al întregului conținut.
  4. Imagini în miniatură ale tuturor fotografiilor. Poate fi o pagină A4 cu toate. Dacă lista este un cuprins scris, această pagină va fi un cuprins vizual (le poți chiar combina).
  5. Recipientul, mapa, obiectul în sine în care vor sta lucrările. Aduce un plus dacă este prezentabil și isteț, dacă nu original.
  6. Opțional, poate chiar un CD cu muzică care să se potrivească cu lucrările sau orice altă mică atenție care te poate băga mai mult în poveste.

Un portofoliu este povestea unei viziuni pe care alegi să o explici prin expunere, similară cu crearea unei expoziții. Diferența dintre acestea și mai multe informații despre cum să creezi un portofoliu reușit le vei găsi în articolul următor.

portofoliu

Continuarea acestui articol o găseşti aici.

Un articol de Alexandra Crisbășan

O găsești și pe Instagram.

2 thoughts on “Portofoliu: De ce, cum și când avem nevoie de unul? (I)”

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *