Am extras din carte o serie de idei care ne-au placut si va invitam sa le urmarim impreuna.
Fotografia de strada poate parea uneori noroc chior, cum ar spune romanul, exista insa o multitudine de feluri in care putem face ca sortii sa fie de partea noastra. Sau cel putin asta ne lasa sa credem Matt Stuart. De la a intelege cum sa facem sa fim cat mai invizibili pe strada, la descoperirea oportunitatilor din haosul multimilor si aspecte ce tin mult de atitudine si mindset, pe toate le abordeaza in cartea sus mentionata.
Care ar fi ideile de baza? Sa vedem:
#1 Atitudinea mentala pozitiva
Atitudinea mentala pozitiva este un aspect important in obtinerea de imagini bune. A iesi pe strada sa faci fotografie poate fi coplesitor uneori. Exista o multime de necunoscute. Daca pui prea multa presiune pe tine pentru a obtine imagini bune, s-ar putea sa obti rezultatul contrar, sa te simti blocat. Asa ca incearca sa iesi la fotografiat avand in minte faptul ca vei gasi situatii si personaje interesante. Matt Stuart e de parere ca fiecare ne facem propriul noroc si chiar daca nu esti o persoana pozitiva de fel sau nu crezi ca poti atrage anumite situatii, poti incerca macar. In plus, e important sa intelegem ca exista zile bune, la fel cum exista zile rele. Dar in cele bune, iesi cu entuziasm si intampina cu bratele deschise ceea ce vezi, fie ca e vorba de o crapatura din asflat sau o frunza care pare ca zambeste.
Sfat bonus: nu fi reticent in a apasa pe buton, chiar daca imaginea nu e fix cum doresti. Spunand DA si mentinandu-te alert, te va ajuta sa nu gandesti lucrurile mai mult decat trebuie.
#2 Intra in flux
A iesi pe strada la fotografiat este si o buna ocazie de a lasa totul in urma si a fi prezent, a fi conectat la ceea ce se intampla in jurul tau. Matt spune ca el functioneaza de obicei pe 3 nivele de interactiune cu strada: primul – sa patruleze pur si simplu, supraveghind scena, sa ia pulsul lucrurilor. Al doilea – sa se implice, dar fara a fi complet acordat la ceea ce se intampla. Al treilea – implica sa fie conectat 100% si atent la orice gest, expresie sau sentiment ce rezida din a fi pe strada. Uita orice altceva, e complet conectat cu ea.
#3 Vreme rea, fotografii excelente
Ca fotograf de strada, e important sa lasi comoditatea la o parte. Ploua afara? Perfect! S-ar putea sa gasesti niste ocazii excelente pentru fotografii memorabile. E adevarat ca e mai simplu si ai parca alta energie in prezenta soarelui, insa vremea pe care noi o consideram urata, cu vant, ploaie sau zapada ne poate oferi cele mai mari surprize la nivel de scene/momente. Asa ca e important sa ai tot timpul camera la tine.
#4 E important sa fii calm
Cand iesi la fotografiat pe strada, nu prea stii la ce sa te astepti. Trebuie sa fii capabil sa iti schimbi abordarea in relatie cu momentele si personajele care vin catre tine. Nu te grabi. E important sa gandesti rapid ce vrei sa faci, dar sa iti dai timp sa actionezi. Totodata, nu ii lasa pe altii sa iti spuna ce sa faci… Fa ceea ce simti ca este potrivit pentru tine si incearca sa iti gasesti propria voce, propriul limbaj vizual.
O atitudine calma te ajuta si sa te integrezi cat mai usor in multime, sa devii aproape invizibil, fara gesturi pripite prin care lumea te va observa de la o posta.
#5 Practica e mama invataturii
Desi lumea nu prea vrea sa recunoasca, fotografia de strada implica multa munca in spate, foarte rar este rezultatul a ceea ce am putea numi noroc. Trebuie sa te dedici, sa iti lasi timp sa iesi, sa mergi, sa vezi, sa observi. Si sa inveti sa spui da lucrurilor. Englezii au chiar si expresia „The harder I practise, the luckier I get”, lucru cu care Matt Stuart rezoneaza din plin. Fotografiile cu adevarat bune nu apar chiar atat de des. De asta e important sa iesi des, sa fii acolo.
#6 Pastreaza lucrurile cat mai simple, nu te ancora in tehnologie
Nu te ancora prea mult in tehnologie sau lucruri tehnice. E important sa ai o baza, intr-adevar. Insa nu te concentra pe asta prea mult, atunci cand esti pe strada si observi sau esti in cautare de lucruri interesante. Altfel, risti sa te concentrezi prea mult asupra camerei si sa ratezi cadre importante. Matt isi seteaza intotdeauna timpul de expunere la 1/1000s astfel incat sa fie sigur ca fotografia nu va fi miscata. (cu f/4 si iso 800 in zilele noroase din UK sau f/11 in zilele insorite) Ca fotograf de strada, considera ca prioritate trebuie sa aiba reactia, sa fii conectat la ceea ce se intampla in jurul tau etc. Sau, cum spunea Elliott Erwitt:”All the technique in the world doesn’t compensate for the inability to notice.”
#7 Priveste cu ochi de copil
Fii deschis catre tot ce este in jurul tau, atunci cand iesi la fotografiat. Daca ai iesit vreodata la plimbare cu un copil, ai descoperit deja ca o plimbare de 5 min dureaza mult, mult mai mult… Nu doar din cauza tantrumurilor ci mai degraba din cea a oprilor frecvente, pentru a observa si analiza orice lucru care le-a atras atentia. E un exercitiu care in fotografia de strada te poate ajuta sa iti dezvolti modul de a vedea, de a „lega” lucrurile, de a invata sa capeti noi perspective.
#8 Intai fotografiaza, apoi gandeste
Evita pe cat posibil trauma “poza care mi-a scapat”. Daca nici macar nu incerci, daca nu te fortezi sa vezi daca poate iesi ceva, sau sa te opresti sa te intrebi daca merita efortul de a poza, e foarte posibil sa ratezi momentul. “Am incadrat corect elementele in cadre? Am expus corect? E ok daca fac fotografia?” , sunt intrebari pe care multi dintre noi ni le-am pus la un moment dat si poate inca ni le punem. Matt crede ca daca vedem ceva interesant, care merita pozat, ar trebui sa o facem fara sa ne punem intrebari. Insista sa ne ascultam instinctul, pentru a nu regreta mai tarziu ca nu am apasat pe buton. Cu cat ne gandim mai mult la ce si de ce fotografiem, cu atat o sa ne dezvoltam ideea desprea ce merita sa surprindem, e de parere Matt Stuart.
#9 Etica este importanta
Fii bun! Matt ne indruma sa ne gandim atunci cand expunem subiectul fotografiat si sa fim constienti atunci cand invadam intimitatea altora. Apropie-te de subiectul fotografiat cu sensibilitate, fii onest in ceea ce faci. E bine sa fim inteligenti, sa privim fiecare situatie in parte si sa ne gandim daca am fi in locul subiectului, daca ne-ar placea sa fim pozati. Un sfat foarte important oferit de Matt este acela de a nu raspunde niciodata intrebarii “De ce ma fotografiezi?” cu afirmatia “Pentru ca am dreptul sa o fac”. De ce? Pentru ca e cea mai usoara cale de a enerva oamenii. Daca esti sincer in a-ti afirma intentiile tale ( ce ti a placut la persoana respectiva sau momentul in sine), de obicei tendinta celor fotografiati este sa se deschida. Daca intentiile sunt bune, o sa se vada.
#10 Pescuieste, urmareste, reactioneaza
Cea mai productiva cale de a obtine imagini decente e de a gasi un loc cu potential – backgroundul sa fie interesant, oamenii si lumina interesante- iar apoi sa astepti ca subiectul sa “intre in scena”.
“Pescuitul” nu implica sa te misti foarte mult, ci doar sa te inarmezi cu foarte multa rabdare. Matt considera ca atunci cand vine vorba de a urmari un subiect anume, o problema poate fi faptul ca background-ul se schimba constant si in 9 din 10 cadre ratate, aceasta este cauza.
Cele mai intense momente pe strada sunt atunci cand brusc, o scena ni se dezvaluie de nicaieri. Acela e momentul in care trebuie sa pozam inca de cand a inceput sa se petreaca scena, ca mai apoi sa putem sa ne decidem la selectie care imagine va fi pastrata. Daca suntem multumiti de unul din cadre, e bine sa continuam sa pozam, nu sa ne oprim.
#11 Straniu, dar adevarat
Cateodata, evenimentele se desfasoara sub ochii nostri intr-un fel in care nu ni le-am imagina. Daca esti alert si raspunzi cu rapiditate, o sa reusesti sa obtii cadrul dorit. Nu pierde vremea, fotografiaza cat mai mult si vezi dupa daca poza e buna sau nu. Unul dintre multele motive pentru care ii place fotogria de strada lui Matt Stuart este acela ca in majoritatea timpului, nu poti sa-ti faci planuri in legatura cu ce o sa gasesti de fotografiat. Unele lucruri pe care ni le ofera viata de zi cu zi sunt mult mai interesante decat ne-am putea inchipui noi.E posibil sa nu avem control referitor la cum se intampla anumite lucruri, dar putem controla modul in care reactionam la ele.
#12 Invata sa prezici
Daca esti in priza si mereu alert, poti anticipa momentele inainte ca ele sa se intample. Exersand mult, poti invata sa vezi povesti imediat ce au aparut si sa incepi sa anticipezi cursul lucrurilor.
Ca fotograf de strada, una din experientele cele mai placute este atunci cand ce gandesti ca o sa se intampla, chiar se intampla, si tu esti acolo sa surprinzi asta. Aici intervine imaginatia noastra, ce ar putea sa faca in continuare subiectul, incotro se indreapta? Nu intotdeauna rezulta o imagine buna, dar ocazional se intampla. E foarte important sa fii receptiv mereu la ce se intampla in jurul tau, sa te opresti si sa te folosesti in mod creativ de tot ceea ce vezi.
#13 A vorbi sau a tacea, aceasta este intrebarea
Cateodata e bine sa te apropii de subiect, alteori e bine sa stai mai departe, depinde de la caz la caz si e o decizie nu tocmai usor de luat. Pana la urma, daca intentiile tale sunt bune si nu esti suspicios, cine te poate contrazice? In general, Matt Stuart nu interactioneaza cu persoanele fotografiate. Sunt situatii in schimb in care esti remarcat ca pozezi. Poate schimbatul catorva cuvinte cu subiectul e lucrul care trebuie facut si chiar daca exista interactiune, nu inseamna neaparat ca ai “”stricat” poza sau ca ai intervenit asupra rezultatului. Matt poveste ca timp de doua saptamani a facut mai multe fotografii, incercand sa surprinda un om care doarme sub un anume poster care i-a atras atentia. Stia setarile aparatului, din moment ce lumina era mereu la fel, la fel si distanta fata de subiect, asa ca putea sa prefocalizeze din timp. Pe scaunul din metrou, un om tinea in mana un brat de manechin, pe care ulterior l-a bagat in buzunarul de la geaca, asa incat se vedea doar o parte din mana. La a treia poza facuta, barbatul a observat ca Matt il fotografia. “Inghetat” pe dinauntru, calm la exterior, Matt i-a spus ca i-a placut mana manechinului si ca de asta a facut cadrul. Barbatul a spus “multumesc” si si-a vazut mai departe de ceea ce facea. Asta a fost tot. Fricile lui Matt ( si nu numai ale lui, referitoare la conflicte care pot aparea) au fost in zadar. In concluzie, sunt momente in care poate e bine sa justificam ce facem, sa comunicam faptul ca intentiile noastre sunt bune.
#14 Cauta anumite obiecte sau gesturi
Subiecte care merita fotografiate pot fi gasite peste tot pe strada. Cu toate astea, a le fotografia intr-un mod care sa le faca interesante necesita mult exercitiu. Matt crede ca atunci cand iti propui sa fotografiezi pe teme sau ai ceva specific in mintecand iesi la pozat, te poate ajuta sa fii mai ager. E important sa nu cautam mereu cadrul acela pefect. Fie ca fotografiem un mesaj pe un perete sau o punga ce a capatat o forma ciudata sau orice altceva, e bine sa incercam sa fim creativi mereu si atenti la ce se intampla in apropierea noastra, pentru a putea fi pregatiti. Matt Stuart face referire si la modul in care Bresson folosea backgroundul in avantajul sau, asteptand ca subiectii sa-i intre in cadru si declansand atunci cand elementele se imbinau asa cum voia el.
#15 Glume si juxtapuneri
Fotografiile amuzante nu apar de nicaieri. Sunt rezultatul prcaticii si al reintoarcerii in aceleasi locuri. De-a lungul timpului, si Matt a fotografiat mai multe scene bazate pe juxtapuneri sau situatii amuzante. El povestete cum a asteptat timp de 6 luni pentru un cadru – O reclama cu un paun mare, situata la intrarea unui magazin. A pozat scena cu oameni in diverse posturi, dar nu i-a placut nimic si si-a dat seama ca e genul de cadru ce nu are nevoie de prezenta umana. A obtinut cadrul intr-o zi in care a observat ca in fata reclamei cu paun fusese asezat un tomberon care facea sa para ca e parte din paun. Nu tot ce ni se pare amuzant si este amuzant, asa ca trebuie sa fii atent la respectul pe care il acorzi subiectului fotografiat.
#16 Iesi din zona de comfort si largeste-ti orizonturile
Fotografia de strada e o stare mentala, un mod de a vedea lucrurile care poate fi adaptat oricarei situatii, nu doar pe strazile orasului.” Aventureaza-te in diverse medii si fii deschis la oportunitatile care pot aparea”, ne sfatuieste Matt.
Fotografia de strada e o atitudine, un fel de a fi, mai degraba decat ceva ce are legatura neaparat cu strazile orasului. Daca esti cu adevarat fotograf de strada , esti fotograf de strada oriunde te afli in momentul respectiv. Atunci cand fotografiezi ceva nou, incearca sa petreci cateva zile (daca e posibil) pentru a putea intra in stare, pentru a putea “simti” locul mai bine. E bine sa te familiarizezi cu obiceiurile localnicilor, sa-ti dai seama ce e bine si ce nu e bine sa faci. In momentul in care stii ca nu e nimic rau in ceea ce faci, iti va da o stare de bine si lumea din jurul tau va reactiona pozitiv.
#17 Asuma-ti viziunea
Este foarte important sa gasesti o cale prin care imaginile tale sa aiba sens si sa ti dai seama cum functioneaza una langa cealalta. Fotografia de strada este de cele mai multe ori despre imagini singulare, fara legatura intre ele. Dar cum alegi cele mai bune imagini astfel incat sa rezulte o secventiere reusita? Iti consuma mult timp sa faci acest lucru, conform lui Matt si nici nu exista o retetea universala pentru asa ceva. Un sfat legat de secventiere ar fi sa incepi cu un cadru puternic si sa inchei in aceeasi maniera, pentru ca lumea e tentata sa acorde importanta inceputului si sfarsitului si sa uite partea de mijloc. Poate cea mai importanta metoda de a vedea ce imagini raman si cum functioneaza intre ele este sa printezi fotografiile. E nevoie sa misti fizic imaginile, sa le suprapui, sa vezi cum merg una langa cealalta. De aceea, atunci cand ne uitam la o carte foto avem impresia ca anumite imagini conduc spre altele si-si lasa “ecoul” in spate.
Despre toate cele de mai sus, in detaliu și cu extra sfaturi, studii de caz sau povesti, poti citi in cartea „Think Like a Street Photographer”.
O gasesti online in diverse librarii sau pe diverse site-uri care comercializeaza carti.
Tu ce carti despre fotografia de strada ai citit si ti-au ramas in minte? Lasa-ne un comentariu mai jos!
Descopera-l pe Matt Stuart, AICI.
Articol de : Cristina Garlesteanu, Cosmin Garlesteanu