„Democratizarea” fotografiei, apărută odată cu ieftinirea aparatelor digitale, care permit utilizatorilor să se exprime cu larghețe și cvasi-imediat în acest domeniu, a făcut ca un gen fotografic, mai puţin abordat în trecut, să explodeze: Street Photography sau fotografia de stradă. Asta pentru că mediul de desfăşurare, adică strada, al noilor posesesori de camere foto este la îndemână, nu presupune nicio altă pricepere și nicio altă cheltuială, ca în privinţa, de exemplu, a cumpărării și aranjării luminilor în cazul fotografiei de studio. Aşa că, după achiziţionarea unui aparat foto + 100 de like-uri pe Facebook, se poate să mergi la somn om şi să te trezeşti fotograf de stradă.
Sigur, accesul mult mai uşor la tot ce înseamnă imagine, şi mă refer la camere foto, reviste, cursuri etc., a dus şi la scoaterea la lumină a unor fotografi deosebiţi, care poate altfel ar fi rămas în afara acestui fenomen, dar, cum se întâmplă mai mereu, aceştia au fost aproape înghiţiţi de majoritatea celor care se plimbă pe stradă cu un aparat foto de gât, în lipsa unui patruped. Voi încerca, în acest articol, să aduc în faţă câţiva dintre cei mai buni şi cunoscuţi fotografi de stradă contemporani, tributar fiind preferinţelor mele, care însă nu împiedică pe nimeni să găsească alte nume de fotografi care să-i inspire.
Cei mai mulţi dintre noi s-au întrebat, sper, la începutul relației lor cu fotografia, ce înseamnă mai exact „street photography”. Wikipedia zice aşa:
„Street photography is photography conducted for art or enquiry that features unmediated chance encounters and random incidents within public places. Street photography does not necessitate the presence of a street or even the urban environment. Though people usually feature directly, street photography might be absent of people and can be of an object or environment where the image projects a decidedly human character in facsimile or aesthetic”.
Vag, în stilul Wikipedia. Pare că aproape orice fotografie ce nu e regizată, poate fi street.
Să căutăm mai departe. Urban Picnic – Street Photography spune:
„Street Photography uses the tehniques of straight photography in that it shows a pure vision of something, like holding up a mirror to society. Street photography often tends to be ironic and can be distanced from its subject matter, and often concentrates on a single human moment, caught at a decisive or poignant moment”. Iar In-Public adaugă: „For the street photographer there is no specific subject matter and only the issue of ‘life’ in general, they don’t leave the house in the morning with an agenda and they don’t visualize their photographs in advance of taking them. Street photography is about seeing and reacting, almost by-passing thought altogether. Street photographers seem to be preoccupied with scenes that trigger an immediate emotional response, especially humor or a fascination with ambiguous or surreal happenings”.
Deci avem câteva lucruri clare, precum „întâlniri neprogramate”, „moment decisiv”, „ironie”, „reacţie”, „ambiguitate şi suprarealism”. O discuţie majoră este cea legată de spaţiul în care, odată făcută o fotografie, poate fi numită „de stradă”. Cei mai mulţi dintre fotografi spun ca Wikipedia, că orice fotografie, chiar şi în absenţa oricărui element care să ateste, chiar şi numai implicit, prezenţa străzii, fie ea făcută în mediul rural, tot “street” se numeşte. Şi, totuşi, dacă ne uităm la site-urile (pe care o să le numesc mai jos) cu adevărat importante printre fotografii de stradă, o să vedem că imagini din spaţiul rural nu există, decât, poate, într-o proporţie de 1-2%, iar ele au un pronunţat caracter documentar. De asemenea, trebuie menţionat că unele spaţii pe care le considerăm publice, ca de exemplu barurile, cafenelele, restaurantele, librariile, hotelurile, sunt, de fapt, spaţii private cu caracter public.
Fotografia de stradă/ Fotografia documentară
Cele două genuri fotografice au foarte multe puncte în comun, şi, totuşi, sunt diferite ca nuanţe. Confuziile vin, cred, din cauza lui H.-C. Bresson, cel care a oscilat între cele două graniţe cu măiestrie. Deşi nu s-a considerat niciodată fotograf de stradă, nici imaginea documentară nu i-a suscitat vreun interes, preferând să fie considerat fotojurnalist, mai degrabă. Pentru mine, una dintre diferenţele fundamentele dintre cele două stiluri, este că fotografia de stradă se bazează pe „acum”, iar fotografia documentară pe „apoi”. De asemenea, în timp ce fotografia de stradă poate avea sau nu o poveste de spus, fotografia documentară se bazează aproape întotdeauna pe un “story”. Pentru a observa mai lesne diferenţele între cele două genuri atât de apropiate, vă propun să facem o scurtă incursiune vizuală în universurile a doi mari fotografi, Robert Frank şi Vivian Maier.
fotografii de (c) Robert Frank.
Elveţianul Robert Frank a cutreierat America pentru cea mai importantă mărturie vizuală a carierei sale, „The Americans”, vreme de doi ani. În acest timp a tras peste 28.000 de cadre, dintre care numai 83 au fost alese pentru carte. Vivian Maier, dădaca din Chicago, care în timpul liber făcea fotografie, este, probabil, unul dintre cele mai cunoscute nume de fotografi pentru publicul larg. Povestea ei a inspirat nenumăraţi tineri să pornească o carieră în domeniul imaginii. Chiar dacă n-a publicat nimic în timpul vieţii, a devenit „virală” cu ajutorul lui John Maloof, unul dintre cei care i-au descoperit şi cumpărat negativele.
fotografii de (c) Vivian Maier
Amândoi au fotografiat inclusiv pe stradă, ceea ce ar însemna, la o judecată sumară, că sunt „street photographers” sau fotografi de stradă. Şi totuşi, cele două stiluri atât de asemănătoare în aparenţă, au diferenţe fundamentale. Pentru Vivian Maier, stradă e un imens acvariu, de unde poate trage la mal senzaţii, sentimente, fără a fi preocupată câtuşi de puţin de altceva decât de „acum”. Fotografiile ei nu se prelungesc nicio clipă dincolo de momentul declanşării, fie că vorbim despre umor, emoţie sau alt mijloc de a ajunge la privitor. Se trăiesc pe loc, se poate reveni asupra lor, dar tot pentru a fi consumate instant. Sunt eminamente fotografii de stradă care, ţinute de mână de Timp, ajung să aibă şi o valoare documentară. Pe de altă parte, Robert Frank se preocupă mai mult de a capta şi a transmite un mesaj, o idee, cât mai universal valabilă. Da, am selectat şi cadre a căror virtute primordială este emoţia, dar asta numai pentru a sublinia şi mai clar nuanţele. De exemplu, în timp ce fetiţele fericite care se joacă în cadrul Vivianei Maier sunt suficiente, sunt auto-explicative, cu băiatul din balcon al lui Frank se întâmplă un lucru bizar, pare că ştim din ce în ce mai puţine despre el cu cât îl privim mai mult. La ce priveşte, ce caută acolo, ce reprezintă semnul cu „incendios”?
Oamenii lui Robert au adâncimi, simţi că se petrec lucruri dincolo de ei, se prelungesc în spatele monitorului, pe când abordarea Vivianei Maier este una mai detaşată, bidimensională, chiar şi când fotografiază o fetiţă plângând. Şi, de fapt, cred că aceasta este şi una dintre diferenţele fundamentale de care vorbeam mai devreme, faptul că fotografia documentară are drept scop omul şi umanitatea, iar fotografia de strada foloseşte ca pretext, de multe ori, individul, pentru a ilustra diverse aspecte ale vieţii cotidiane.
Fotografi mari contemporani
I-am lăsat de o parte pe „grei” fotografiei de stradă, precum Eliot Erwitt, Joel Meyerowitz, Constantine Manos, Alex Webb, Garry Winogrand, Joel Meyerowitz, Lee Friedlander, Henri Cartier-Bresson, Leonard Freed, Peter Turnley and Tony Ray-Jones, ca să numesc doar câţiva, şi am ales să merg pe mâna unor fotografi de stradă contemporani, ca să putem vedea ce se întâmplă la nivel mondial cu acest gen fotografic. Nu cred, precum alţii, că aceste fotografii sunt doar „unele la modă, şi vor dispărea după un anumit timp”. Sunt, însă, aproape convins că există o primenire a fotografiei de stradă, o disociere evidentă de fotografia documentară, o nouă cale care se bătătoreşte sub ochii noştri.
John Goldsmith
Probabil unul dintre cei mai respectaţi şi apreciaţi fotografi de stradă contemporani este acest canadian, care îmbină elemente din memoria colectivă, „crucificarea” din prima imagine, cu încadrările curajoase, suprarealiste, precum cea din ultimul cadru
.
Shin Noguchi
Shin are concentraţia potrivită de umor, candoare şi absurd, calităţi care-l fac unul dintre cei mai buni fotografi de stradă japonezi ai momentului, alături de Tatsuo Suzuki (care se bazează mai mult pe portretistică urbană). „Street photography always projects the “truth”. The “truth” that I talk about isn’t necessarily that I can see, but the one which exists in society, in street, in people’s life. And I always try to capture this reality beyond my own values and viewpoint/perspective.”
Matt Stuart
Cu 20 de ani de experienţă în spate, Matt a produs unele dintre imaginile iconice ale fotografiei de stradă moderne, unele pe care le-am ales şi eu în selecţia dedicată lui. Maestrul juxtapunerilor, Stuart uimeşte mai mereu cu capacitatea sa de a grefa trăsăturile şcolii vechi de street photography pe modernitatea imaginaţiei sale.
Trent Parke
Australian. World Press Photo, 1999, locul doi, categoria Daily Life single. World Press Photo, 2000, locul doi, categoria Daily Life series. World Press Photo, 2001, câştigător, categoria Nature series. World Press Photo, 2005, locul trei, categoria Daily Life single.
Dacă Alex Webb se exprimă atât de elocvent cu ajutorul culorii, Trent Parke, membru Magnum, reuşeşte s-o facă la fel de bine şi alb/negru, şi vă invit să vedeţi asta pe site, aici.
Shane Gray
Capacitatea de a vedea fotografia în diversele ei straturi este punctul forte al lui Shane Gray. Această calitate, dublată de un instinct deosebit al momentului decisiv şi piperată cu puţină ironie, face că imaginile englezului să fie mereu proaspete, reconfortante, surprinzătoare.
Tavepong Pratoomwong
De origine thailandeză, Tavepong este câştigătorul din 2014 al unuia dintre cele mai bune concrusuri de fotografie de stradă, şi anume Miami Street Festival. Imaginile sale îmbină în mod fericit suprarealismul cu umorul, rigiditatea geometriei cu elemente vii, fluente.
David Solomons
Londra este oraşul unde acest fotograf îşi petrece majoritatea timpului fotografiind. Scenele sale au o pregnantă componentă umană, aducând, într-o oarecare măsură, cu cele ale lui Peter Turnley. În cadrele lui David se simte un mocnit interes pentru condiţia umană, pentru însingurările ei.
Maciej Dakowicz
Unul dintre cei mai buni fotografi de stradă est-europeni, polonezul Dakowicz se bazează foarte des în imaginile sale pe un „twist”, pe o răsucire, întorsătură, a ideei din cadru. Maciej face şi fotografie documentară, cu aproape la fel de mult succes.
Vineet Vohra
Fraţii Vohra, Vineet si Rohit, sunt foarte cunoscuţi, mai ales în India, de unde provin, şi sunt consideraţi la fel de buni fotografi. Pentru mine însă, Vineet are un mic plus, datorită faptului că imaginile sale sunt mai subtile, mai puţin clare la o primă citire.
Gustavo Minas
Probabil unde e mereu cald la ei în ţară, brazilienii au un mod aparte de a fotografia. Fie color, fie alb/negru, reuşesc să îţi transmită emoţia caldă pe care o au faţă de oamenii şi locurile pe care le fotografiază. Şi cadrele lui Gustavo Minas au această „lichiditate”.
Site-uri și concursuri
Acum aproape 6 ani, când am început să fotografiez şi am simţit ca street photography îmi place foarte mult, pentru că reuşea să-mi satisfacă nevoia de a gândi repede, de a rupe imagini faine din amalgamul de ordinar, am căutat să văd ce reprezintă acest gen fotografic la noi şi, în special, afară. Aşa că îndrăznesc să vă recomand câteva site-uri de unde se poate învăţa fotografie de stradă, precum şi câteva concursuri la care poate doriţi să participaţi. Dacă știți și alte concursuri de acest gen care merită să fie menționate, le puteți adauga în comentarii.
Site-uri:
- http://www.in-public.com/
- http://www.street-photographers.com/
- http://www.urbanpicnic-streetphotography.com/
- https://www.facebook.com/thestreetcollectivedotcom?fref=ts
- http://www.observecollective.com/
- http://strange.rs/
http://fullfrontalflash.com/
Concursuri:
- https://www.lensculture.com/photo-competitions/art-photography-awards-2021
- http://www.miamistreetphotographyfestival.org/
- http://www.urban.dotart.it/