De ce e important să privești fotografiile altora

De ce e important să ne uităm peste cărți, zine-uri și alte publicații de fotografie? Sau peste portofolii online etc?

Examinarea și studierea fotografiilor realizate de alți fotografi poate fi benefică întrucât oferă inspirație, idei și tehnici noi. Prin analizarea modului în care alți fotografi au abordat subiectele, lumina și compoziția, un pasionat de fotografie poate învăța cum să-și îmbunătățească propriile imagini. De asemenea, studierea istoriei fotografiei poate ajuta un fotograf să înțeleagă contextul și evoluția tehnicilor și a esteticii fotografice.

Dincolo de toate astea însă, când studiezi imaginile altora, te întrebi sau ar trebui să te întrebi despre modul în care au perceput ei lumea, de ce sunt/au fost interesați și cum au ales să-și folosească camerele pentru a exprima sau explora un anume subiect.

De asemenea, te vei întreba cum te fac să te simți fotografiile, ce îți induc și de ce? Vei observa, dacă îți propui să faci asta conștient, căror efecte vizuale le răspunzi și în ce mod.
E o atmosferă care te face să te simți inclus în imagine? Lipsa spațiului negativ te face să te simți claustrofob? Calitatea momentului ales te face să te întrebi cum de a reușit să îl surprindă sau unde a găsit un astfel de cadru?

Dacă zăbovești mai mult asupra anumitor imagini, de ce se întâmplă asta? Dacă găsești o imagine deosebit de liniștitoare sau senină, de ce? Ce face ca lucrurile să fie așa?
Practic, nu studiezi doar fotografiile altora, ci și propriile tale reacții la vederea/observarea acestora. Te studiezi pe tine, afli lucruri despre tine.
Nu e însă un exercițiu ușor. De cele mai multe ori, în superficialitatea noastră din ce în ce mai mare, avem tendința doar să spunem „îmi place” , „super” sau „nu (prea) îmi place, nu îmi spune mare lucru, e destul de banală etc.”.

Ideal ar fi să ne forțăm să comunicăm mai mult cu noi înșine, să ne adresăm o serie de întrebări utile sau ajutătoare, care să ne determine să privim mai în profunzime, să conștientizăm de ce avem o reacție sau alta.
Ai găsit o serie de analogii? Îți place cum se îmbină anumite elemente din punct de vedere compozițional sau cromatic? Ce rol joacă liniile și formele? Cum a tratat fotograful lumina? Descrie ce vezi… Cum este fotografia din punct de vedere spațialitate? Există un sentiment de scară sau spațiul este strâns și limitat? Cum te face să te simți? Te-ai simți diferit dacă ar exista mai mult (sau mai puțin) spațiu negativ? Dar relația elementelor între ele? Implică ele o poveste? Se completează sau contrastează? Exista o anumită simbolistică? Există echilibru sau tensiune? Ce a inclus sau exclus fotograful? Alegerea momentului îți stârnește imaginația sau emoțiile într-un mod pe care un alt moment nu ar fi făcut-o? Unde era poziționat fotograful? Putea fi altfel cadrul? De ce funcționează așa cum este? Ai avut cândva cadre similare? Ce ai avea de învățat pentru a îmbunătăți ceea ce faci?

Vor fi și cadre pentru care reacția e mai degraba absentă și cred că asta poate fi la fel de instructiv. Amintește-ți, în cele din urmă te studiezi pe tine însuți. De ce nu răspunzi la fotografia respectivă? Ce lipsește? Nu judeci fotografia; te cercetezi pe tine. Înveți la ce reacționezi.

A studia munca altora înseamnă a învăța la ce răspunzi, ce îți poate provoca o reacție. Ajută să dea sens alegerilor tale, de la timpi de expunere sau valori de diafragmă, la anumite compoziții sau asocieri de elemente, la a fi prezent cu adevărat atunci când poți în mediul pe care îl observi șamd Putem spune că, deși nu se rezumă la asta, avem de-a face cu un compartament de tip cauză și efect. La asta cauți să devii sensibil. Fotograful X a făcut acel lucru (cauza) și a creat un efect în fotografia rezultată pe care îl experimentezi în anumite moduri.
S-ar putea să vezi noi tehnici, compoziții, POV-uri etc. la care nu te-ai gândit înainte. Iar asta poate reactiva creativitate în munca ta. Nu înseamnă să copiezi, să urmezi rețete identice etc. Presupune a te lăsa influențat de ceva care îți place, care te impactează îtr-un fel sau altul, dar trecându-l prin propriile filtre.

Practicarea oricărei forme de artă înseamnă a crește și a învăța ca artist iar studierea lucrărilor altora este o modalitate excelentă de a face asta. La fel și în fotografie.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată.