Suntem foarte aproape de perioada aceea din an în care conturile noastre de pe reţelele de socializare vor fi bine garnisite cu zeci, sute, de imagini cu zăpadă. Copăcei acoperiţi cu “mantii albe”, peisaje “de poveste sau de basm”, căţeluşi “zburdând” prin omăt, şi alte asemenea lucruri comune. Fascinaţia noastră pentru iarnă este implacabilă, aşa că în rândurile de mai jos o să trecem, împreună, în revistă, câteva idei despre fotografiile care se pot face în acest anotimp.
Unele dintre cele mai banale, din punct de vedere al calităţii artistice, dar cu priză mare la publicul mai puţin avizat, sunt imaginile de iarnă cu copaci. Se bazează pe un răspuns emoţional, de suprafaţă, imediat, dar majoritatea lor sunt uitate imediat după ce dăm like-ul aferent. La fel se întâmplă cu portretele copiilor, cu pozele făcute pisicilor şi câinilor. Repet, vorbesc despre majoritatea acestor imagini, nu despre toate. Pe de altă parte, imaginile de iarnă cred că fac subiectul unor calendare foarte bine comercializate, şi, în plus, cred că se vând bine oamenilor care le vor atârnate pe pereţii caselor.
Acest articol nu se vrea un ghid despre cum şi ce să fotografiem iarna, nici nu sunt în măsură să dau sfaturi, aşa că nu doresc decât să ne gândim puţin, dacă tot ne place să imortalizăm acest anotimp, la cum am putea să ieşim din uriaşul malaxor al imaginilor banale. Aşa că, în cele ce urmează, vom vorbi, pe scurt, despre cele 3 mari categorii de cadre pe care în mod subiectiv le-am ales, cadre care se pot face în acest anotimp. În toate am strecurat şi fotografii care depăşesc, prin complexitate, compoziţie, mesaj, idee, banalitatea.
Animalele, păsările iarna
Sigur că, mai ales iarna, fiecăruia dintre noi ni se pare totul mai fotogenic. Astfel, ceea ce ar fi putut fi banal până mai ieri, apare într-o nouă lumină. Şi din acest motiv devenim mai tentaţi în a face fotografii din ce în ce mai multe. Acelor cărora le vine greu sau nu vor, să pozeze oameni, îşi vor îndrepta, negreşit, atenţia către vietăţile din jur. Aici am ales două imagini care mi se par elocvente pentru ceea ce se poate face atunci când ai în cadru animale, păsări. Fotografia lui Mark Power, de o eleganţă şi delicateţe desăvârşite, şi pe cea a lui Marcin Ryczek, cu un contrast ameţitor. Cred că unul dintre “trucurile” care fac ca fotografiile cu animale, păsări, să treacă dincolo de “wow-ul” de pe facebook, este ca subiectul să aibă şi alte însuşiri, chei de citire, decât abilităţile sale naturale.
Peisajele iarna
Probabil genul de fotografie cel mai abordat şi, din acest motiv, devenit unul dintre cele mai banale. Se merge la sigur, pentru că nu e nimic de înţeles, deci nu face apel la creier, ci doar la senzitiv. Şi sigur se vor găsi oameni care să aprecieze “ce frumoasă e România!”, de parcă ţara noastră e singura care are munţi şi brazi acoperiţi cu zăpadă. Însă, şi aici, nu generalizez. Şi asta pentru că văd destui fotografi care abordează complet altfel peisajele. Unul dintre cei mai cunoscuţi fotografii ai istoriei este Ansel Adams, singurul care a abordat acest gen fotografic şi s-a impus în conştiinţa colectivă. De câte ori mă uit la imaginile sale, de atâtea ori mă întreb cum el le putea face altfel. Menţionez, pentru cei scrupuloşi, că prima fotografie a lui Ansel Adams mi-a plăcut înainte să ştiu că e a lui, deci n-am fost influenţat de nume. Iar explicaţia, în ceea ce mă priveşte, este că eu nu văd peisaje în fotografiile lui Adams, ci oameni. Nu stânci, ci atribute. Nu copaci, ci idei.
Pe de altă parte, există zecile de milioane de platitudini peisagistice, unele mai bine prelucrate, altele mai puţin, altele făcute de la baza copacilor, altele de pe blocuri, cu expuneri lungi sau mai scurte, mai “colorate” sau mai puţin.
Oameni surprinși iarna
Nici oamenii nu vor fi scăpați de plăcerea noastră de a-i fotografia. Domnişoarele vor fi aşezate într-un cadru idilic, îmbrăcate în haine cu culori cât mai tari, pentru contrast, cu zăpadă pe un pic de blană, fie că e căciulă sau haină, iar copiii vor fi aşezaţi frumos în geam şi pozaţi. Dar există fotografie şi dincolo de aceste clişee, din fericire. Mai ales că şi în România sunt atâtea tradiţii deosebite care s-au păstrat şi care sunt demne de a fi imortalizate. Dacă nu poți merge în zonele muntoase, acolo unde se întâmplă, cu precădere, aceste tradiţii, portretele urbane sau scenele de zi cu zi, pot fi la fel de interesante. Iarna face oraşele româneşti mai puţin cenuşii, mai puţin stridente, conferindu-le o uniformitate cu care se poate lucra. Şi, poate surprinzător, şi oamenii par mai calzi iarna.
În selecţia aceasta am ales şase imagini ale fotografilor agenţiei Magnum, alături de altele ale unora mai puţin cunoscuţi, dar la fel de elecvente pentru ceea ce ar putea însemna o imagine de iarnă reuşită. Spor!
Un articol de Cristian Munteanu.
Alte articole ale aceluiasi autor: